WEWNĄTRZSZKOLNE
ZASADY OCENIANIA
w Szkole Podstawowej
im. Jana Brzechwy
w Radawnicy
§ 61
Zasady oceniania
1.
Wewnątrzszkolne zasady oceniania (WZO) są zbiorem zasad określania
warunków i sposobów oceniania, klasyfikowania i promowania
uczniów oraz przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty.
2.
Ilekroć w WZO jest mowa o specyficznych trudnościach w uczeniu się, należy
przez to rozumieć trudności w uczeniu się odnoszące się do uczniów w normie
intelektualnej, o właściwej sprawności motorycznej i prawidłowo funkcjonujących
systemach sensorycznych,
którzy mają trudności w przyswajaniu treści dydaktycznych, wynikające ze
specyfiki ich funkcjonowania poznawczo-percepcyjnego.
3.
Warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego dotyczą wszystkich uczniów.
4.
Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne
ucznia,
2) zachowanie ucznia.
5.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez
nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i
umiejętności
w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej, określonej w odrębnych przepisach, i realizowanych w
szkole programów nauczania, uwzględniających tę podstawę.
6.
Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów
danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i
norm etycznych oraz obowiązków ucznia określonych
w statucie szkoły.
7. Ocenianie osiągnięć
edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.
8. Ocenianie
wewnątrzszkolne ma na celu:
1) informowanie ucznia o
poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w
tym zakresie;
2)
udzielanie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3)
motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu;
4) dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach,
trudnościach w nauce, zachowaniu
oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia;
5) umożliwienie
nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej;
6) monitorowanie pracy
ucznia oraz przekazywanie uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych
pomagających w uczeniu się, poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
9. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
1) formułowanie przez
nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych
do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych;
2)
ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
3) ocenianie bieżące, ustalanie
śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej i rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 65;
4)
przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych;
5) ustalanie warunków i
trybu uzyskania wyższych niż przewidywane śródrocznych
i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych oraz śródrocznej i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania;
6) ustalanie warunków i
sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w
nauce.
§ 62
Wymagania edukacyjne oraz informacja dla uczniów i
rodziców
1.
Nauczyciele wszystkich przedmiotów opracowują kryteria wymagań edukacyjnych
dla poszczególnych przedmiotów.
2.
Wymagania edukacyjne odpowiadające poszczególnym stopniom nauczyciel przygotowuje w formie pisemnej do 5 września.
3.
Nauczyciele na początku każdego roku szkolnego do 10 września, informują
uczniów o:
1) wymaganiach edukacyjnych
niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen
klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego
programu nauczania;
2) sposobach sprawdzania
osiągnięć edukacyjnych (Przedmiotowymi Zasadami Oceniania - PZO);
3) warunkach i trybie
uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z
obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych;
4) warunkach, sposobie i kryteriach oceniania
zachowania;
5) warunkach i trybie uzyskania
wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
4. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego do 15 września
informuje rodziców o:
1) wymaganiach edukacyjnych
niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen
klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć
edukacyjnych, wynikających z realizowanego
programu nauczania;
2) sposobach sprawdzania
osiągnięć edukacyjnych (Przedmiotowymi Zasadami Oceniania - PZO);
3) warunkach i trybie
uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z obowiązkowych i
dodatkowych zajęć edukacyjnych.
4) warunkach, sposobie i kryteriach oceniania
zachowania;
5) warunkach i trybie uzyskania
wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
5. Rodzic i uczeń swoim podpisem potwierdzają, na dokumencie przygotowanym
przez wychowawcę, że
zostali zapoznani z wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania wymienionymi w § 62 ust. 3 i 4.
6. Fakt przekazania uczniom i rodzicom informacji, o których mowa w § 62 ust. 3 i 4 potwierdzają odpowiednie
zapisy w dzienniku elektronicznym oraz dokumentacja wychowawcy klasy.
7. Oceny są jawne zarówno
dla ucznia jak i jego rodziców.
8. Sprawdzone i ocenione
pisemne prace kontrolne oraz inna dokumentacja dotycząca oceniania ucznia jest udostępniana uczniowi i
jego rodzicom.
9. Na wniosek ucznia lub
jego rodziców nauczyciel ma obowiązek uzasadnić ustnie (jeżeli pytanie było w
formie ustnej) lub pisemnie (jeżeli pytanie było w formie pisemnej) ustaloną
ocenę w ciągu 7 dni licząc od daty wpływu wniosku.
§ 63
Dostosowanie wymagań edukacyjnych
1. Nauczyciel jest
obowiązany indywidualizować pracę z uczniem na obowiązkowych i dodatkowych
zajęciach edukacyjnych, odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych
oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
2. Nauczyciel jest
zobowiązany dostosować wymagania edukacyjne, o których mowa w § 62 ust. 1, do indywidualnych
potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia:
1) posiadającego orzeczenie
o potrzebie kształcenia specjalnego - na podstawie tego orzeczenia oraz ustaleń
zawartych w indywidualnym programie edukacyjno
-terapeutycznym, opracowanym dla ucznia na podstawie przepisów w sprawie
warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży
niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie i zagrożonych
niedostosowaniem społecznym;
2) posiadającego orzeczenie
o potrzebie indywidualnego nauczania - na podstawie tego orzeczenia;
3) posiadającego opinię
poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych
trudnościach w uczeniu się lub inną opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej,
w tym poradni specjalistycznej -
na podstawie tej opinii i form pomocy zaproponowanej przez zespół ds. pomocy psychologiczno
- pedagogicznej.;
4) nieposiadającego
orzeczenia lub opinii wymienionych w pkt 1-3, który objęty jest pomocą psychologiczno-pedagogiczną
w szkole - na podstawie rozpoznania indywidualnych potrzeb
rozwojowych i edukacyjnych oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych
ucznia dokonanego przez nauczycieli i specjalistów, o którym mowa w przepisach
w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w
publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach;
5) posiadającego opinię
lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania przez ucznia określonych
ćwiczeń fizycznych na zajęciach wychowania fizycznego – na podstawie tej opinii;
6) posiadającego orzeczenie
dotyczące organizacji zindywidualizowanej ścieżki kształcenia.
§ 64
Klasyfikacja
1. Klasyfikacja śródroczna
polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć
edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i zachowania ucznia oraz
ustaleniu - według skali określonej w § 65 - śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć
edukacyjnych i śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
2. Klasyfikację śródroczną
uczniów przeprowadza się do ostatniego piątku poprzedzającego ferie zimowe lub
do ostatniego piątku stycznia, jeżeli ferie zimowe przypadają w lutym.
3. Śródroczna i roczna
ocena klasyfikacyjna z religii/etyki jest ustalana według skali,
o której mowa w § 65 ust. 1.
4. Klasyfikacja roczna,
począwszy od klasy czwartej szkoły podstawowej, polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych
ucznia z zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania i
zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu rocznych ocen
klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
według skali, o której mowa w § 65.
5. Śródroczne i roczne
oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia
edukacyjne, a śródroczną i roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania wychowawca
klasy, po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego
ucznia, który wypełnia
kartę samooceny zachowania.
6. Laureaci konkursów
przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim i ogólnopolskim otrzymują z danych zajęć
edukacyjnych celującą roczną (śródroczną) ocenę klasyfikacyjną.
7. Oceny klasyfikacyjne z
zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną zachowania.
§ 65
Skala ocen
1. Oceny klasyfikacyjne
(śródroczne i roczne) począwszy od klasy czwartej oraz oceny bieżące, ustala się w stopniach według
następującej skali:
1) stopień celujący – 6;
2) stopień bardzo dobry –
5;
3) stopień dobry – 4;
4) stopień dostateczny – 3;
5) stopień dopuszczający –
2;
6) stopień niedostateczny –
1.
2. W ocenach bieżących
dopuszcza się stosowanie "+" i "-"
3. W klasach I-III
śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
Śródroczna i roczna
opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych, uwzględnia poziom i postępy w opanowaniu przez ucznia
wiadomości i umiejętności w stosunku do
odpowiednio wymagań i efektów kształcenia dla danego etapu edukacyjnego
oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z
przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
4. Ocenę zachowania
śródroczną i roczną ustala się według następującej skali:
1) wzorowe;
2) bardzo dobre;
3) dobre;
4) poprawne;
5) nieodpowiednie;
6) naganne.
5. W klasach I – III
śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania są ocenami opisowymi.
§ 66
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów w klasach I – III
1.
Sposoby sprawdzania osiągnięć
dydaktycznych uczniów:
1)
w edukacji wczesnoszkolnej nauczyciele
stosują ocenę opisową; ocena dotyczy następujących edukacji:
polonistycznej, społecznej, przyrodniczej, matematycznej, muzycznej,
plastycznej, językowej, informatycznej i wychowania fizycznego;
2)
ocenianie ma charakter ciągły, odbywa się
na bieżąco w klasie podczas wielokierunkowej działalności ucznia; nauczyciel
sprawdza pracę dziecka, chwali
je za włożony wysiłek i zachęca do dalszej aktywności. Każdą pracę dziecka nagradza
pochwałą, gestem, uśmiechem oraz wskazuje, co uczeń powinien zmienić, poprawić,
udoskonalić;
3)
nauczyciel stosuje wszystkie dostępne
formy oceniania wspomagającego: sprawdziany pisemne, dyktanda, ćwiczenia
praktyczne, zadania problemowe
do samodzielnego wykonania, konkursy, karty pracy, testy, a także rozmowy.
Obserwuje ucznia i jego pracę, rozmawia z nim, pisze recenzje prac i motywuje
do dalszych wysiłków. Zbiera również karty pracy ucznia, testy, sprawdziany,
jego prace dowolne, plastyczne, literackie;
4)
na tej podstawie nauczyciel cztery razy w roku dokonuje oceny ucznia i udostępnia ją rodzicom:
a)
ocena śródroczna (ocena opisowa),
b)
miesiąc listopad i kwiecień (ocena
zachowania oraz ocena informująca
o dotychczasowych osiągnięciach ucznia w nauce)- rodzic potwierdza podpisem, że
zapoznał się z oceną. Podpisane oceny wychowawca przechowuje w teczce wychowawcy;
c)
ocena roczna (ocena opisowa).
2. Ocenianie zachowania uczniów:
1)
śródroczna i roczna ocena zachowania w klasach
I-III ma charakter opisowy;
2)
ocenę ustala nauczyciel - wychowawca
uwzględniając :
a)
opinię innych nauczycieli uczących ucznia;
b)
opinię pracowników niepedagogicznych
szkoły;
c)
opinię uczniów danej klasy;
d)
analizę ocen zachowania z poszczególnych miesięcy nauki.
3) Przy formułowaniu oceny
zachowania nauczyciel bierze pod uwagę postawę ucznia podczas zajęć
edukacyjnych w klasie, jak i poza nią;
4) ocena zachowania nie
może mieć wpływu na:
a)
oceny z zajęć edukacyjnych;
b)
promocję do klasy programowo wyższej.
5) Roczna i śródroczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia w
szczególności:
a)
wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
b)
postępowanie zgodne z dobrem społeczności
szkolnej;
c)
dbałość o honor i tradycje szkoły;
d)
dbałość o piękno mowy ojczystej;
e)
dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz
innych osób;
f)
godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
g)
okazywanie szacunku innym osobom.
6) Ustala się następującą symbolikę i skalę bieżącego oceniania zachowania:
a) symbolika:
A - uczeń reprezentuje postawę wzorową;
B - uczeń
reprezentuje postawę bardzo dobrą;
C - uczeń
reprezentuje postawę poprawną;
D - uczeń reprezentuje postawę niewłaściwą.
b) kryteria
oceny bieżącej zachowania:
A Uczeń bardzo sumiennie
przygotowuje się do zajęć, często podejmuje zadania dodatkowe. Zawsze uzupełnia
braki wynikające z nieobecności. Zawsze zwraca się kulturalnie i taktownie do
osób dorosłych i rówieśników, nigdy nie używa 'brzydkich słów". Zawsze
przestrzega zasad bezpieczeństwa. Jest
zawsze koleżeński. Nigdy nie bierze udziału w bójkach, kłótniach i sporach.
Nigdy się nie spóźnia na zajęcia. Wzorowo zachowuje się podczas wycieczek, wyjść, uroczystości
i zajęć szkolnych. Sumiennie i rzetelnie pełni powierzone mu przez nauczycieli
funkcje, np. dyżurnego. Zawsze dba i szanuje mienie własne, cudze
i szkolne. Aktywnie i chętnie
uczestniczy w życiu klasy i szkoły. Zawsze utrzymuje ład i porządek w miejscu pracy.
B Uczeń jest zawsze
przygotowany do zajęć. Uzupełnia braki wynikające z nieobecności. Najczęściej
zwraca się kulturalnie i taktownie do osób dorosłych i rówieśników. Stara się
przestrzegać zasad bezpieczeństwa. Jest koleżeński. Nie bierze udziału w
bójkach, kłótniach
i sporach. Sporadycznie spóźnia się na zajęcia. Bez zastrzeżeń zachowuje
się podczas wycieczek,
wyjść, uroczystości i zajęć szkolnych. Bez zastrzeżeń pełni powierzone mu przez
nauczycieli funkcje, np. dyżurnego. Dba i szanuje mienie własne, cudze i
szkolne. Chętnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły. Utrzymuje ład i porządek w
miejscu pracy.
C Uczeń zazwyczaj jest dobrze
przygotowany do zajęć. Zwykle zwraca się kulturalnie i taktownie do osób dorosłych i rówieśników. Zdarza mu się nie przestrzegać
zasad bezpieczeństwa,
ale poprawia swoje zachowanie, po zwróceniu uwagi przez nauczyciela, zwykle
jest koleżeński. Zdarza mu się brać udział w bójkach, kłótniach i sporach.
Często spóźnia się na zajęcia. Nie sprawia większych trudności podczas
wycieczek, wyjść i zajęć szkolnych. Zwykle sumiennie i rzetelnie pełni
powierzone mu przez nauczycieli funkcje, np. dyżurnego. Zwykle dba i szanuje mienie własne, cudze i szkolne. Mało
aktywnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły. Zwykle utrzymuje ład i porządek w
miejscu pracy.
D Uczeń bardzo często jest
nieprzygotowany do zajęć. Uczeń niegrzecznie i nietaktownie zwraca się do
dorosłych osób i rówieśników, używa wulgaryzmów. Nie przestrzega zasad
bezpieczeństwa. Jest niekoleżeński. Jest konfliktowy, często bierze udział w
kłótniach, bójkach i sporach. Nagminnie spóźnia się na
zajęcia. Sprawia kłopoty wychowawcze podczas wyjść, wycieczek i zajęć
szkolnych. Nie wywiązuje się z powierzonych mu funkcji,
np. dyżurnego. Niszczy i nie szanuje mienia własnego, cudzego i szkolnego.
Niechętnie uczestniczy w życiu klasy i szkoły. Nie utrzymuje ładu i porządku w
miejscu pracy.
7) Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u
którego stwierdzono zaburzenia
lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić ich wpływ na jego zachowanie na
podstawie orzeczenia lub opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym
poradni specjalistycznej.
3. Dokumentowanie osiągnięć uczniów.
1) Bieżącą ocenę ucznia
nauczyciel rejestruje/dokumentuje/ dokonując zapisów:
a)
w dzienniku elektronicznym;
b)
na wytworach pracy ucznia;
c)
w zeszycie ucznia i ćwiczeniach;
d)
na sprawdzianach umiejętności i wiadomości
ucznia;
e)
na sprawdzianach zewnętrznych.
2) Przy ocenianiu bieżącym w klasach I-III, oprócz oceny
opisowej, stosuje się:
a)
pochwały słowne i pisemne;
b)
znaczki (np. słoneczka, „uśmiechy”, inne);
c)
ocenę cyfrową: 6,5,4,3,2,1.
3) Przyjmuje się
następujące kryteria ocen lub komentarz słowny:
a)
6 - wspaniale
pracujesz, doskonale pracujesz, wybitnie pracujesz;
b)
5 - bardzo ładnie
pracujesz, świetnie pracujesz, bardzo dobrze pracujesz;
c)
4 - dobrze pracujesz,
zadowalająco pracujesz;
d)
3 - postaraj się, pracuj więcej, popracuj jeszcze;
e)
2 - musisz więcej
pracować, słabo, za mało pracujesz, masz trudności…….;
f)
1 – nie pracujesz, nie
starasz się, masz bardzo duże trudności…….( jakiego rodzaju są to
trudności).
4) Dopuszcza się
stawianie plusów lub minusów przy ocenie.
5) Wymagania
procentowe z prac kontrolnych na dany poziom:
%
|
Ocena
|
100 - 96
|
6
|
95 - 85
|
5
|
84 - 70
|
4
|
69 -50
|
3
|
49 - 30
|
2
|
29 - 0
|
1
|
5)
Dla uczniów objętych pomocą psychologiczno-
pedagogiczną wymagania edukacyjne
są dostosowane do aktualnych potrzeb i możliwości ucznia.
4. Klasyfikowanie i promowanie:
1)
klasyfikacja roczna (śródroczna) polega na
podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych oraz zachowania w danym roku szkolnym w
formie opisowej;
2)
klasyfikacja roczna ucznia z
niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym polega na
podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych i zachowania w danym roku
szkolnym w formie opisowej;
3)
uczeń otrzymuje promocję do klasy
programowo wyższej, jeżeli jego osiągnięcia edukacyjne w danym roku szkolnym ocenione są pozytywnie;
4)
w wyjątkowych przypadkach rada
pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I—III szkoły
podstawowej na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców
ucznia lub na wniosek rodziców po zasięgnięciu opinii wychowawcy klasy;
5)
rodzice zostają poinformowani pisemnie o
planowanej niepromocji dziecka do klasy programowo wyższej na miesiąc przed
końcem roku szkolnego. Rodzice zobowiązani są do podpisania informacji o
planowanej niepromocji i dostarczenia jej
do wychowawcy klasy w ciągu trzech dni
od daty otrzymania. W przypadku nieotrzymania przez wychowawcę wyżej
wymienionej informacji (podpisanej przez
rodziców) we wskazanym terminie, wychowawca zobowiązany
jest skutecznie
dostarczyć
informację do rodziców w ciągu 7 dni;
6)
na wniosek rodziców i po uzyskaniu zgody
wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu
zgody rodziców rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu
ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej
również w ciągu roku szkolnego.
5. Wychowawca
klasy gromadzi całą dokumentację ucznia przez cały etap edukacyjny.
§ 67
Ocenianie
uczniów w klasach IV – VIII
1. W procesie oceniania należy stosować różnorodne formy sprawdzania wiedzy
i umiejętności:
a) formy ustne;
b) formy pisemne;
- praca klasowa;
- sprawdziany;
- pisemne prace domowe;
- kartkówki;
- dyktanda, pisanie
tekstu ze słuchu;
- testy (różnego typu);
- prace dodatkowe
(referat, własna twórczość, itp.).
c) formy doświadczalne,
praktyczne, sprawnościowe.
2.
Nauczyciel ma obowiązek dokonać wyboru
trafnych form sprawdzania i oceniania, w zależności od struktury i specyfiki
przedmiotu.
3.
W dzienniku elektronicznym nauczyciel ma
obowiązek wprowadzić kategorie ocen,
z określeniem ich cech (ilość przydziałów,
waga czy ocena jest liczona do średniej ocen). Każdą wstawioną ocenę nauczyciel
jest zobowiązany opatrzyć komentarzem.
4.
Do klasyfikacji konieczne
jest minimum 6 ocen z różnych form sprawdzania (m.in. z jednej pracy klasowej, sprawdzianu, odpowiedzi ustnej, pracy
domowej oraz nnych form aktywności). Przy jednej
godzinie lekcyjnej w tygodniu ilość ocen, niezbędna do dokonania
klasyfikacji, zmniejsza się do czterech.
5.
Oceny cząstkowe i klasyfikacyjne ustala
się według następujących wymagań ogólnych:
1) ocenę celującą
otrzymuje uczeń, który:
a) posiadł
wiedzę i umiejętności ujęte w skali procentowej na poziomie 96-100% podstawy programowej w danej
klasie;
b)
samodzielnie i twórczo rozwija własne uzdolnienia;
c) biegle
posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych lub
praktycznych z programu nauczania danej klasy;
d) proponuje
rozwiązania nietypowe;
e) osiąga
sukcesy w konkursach przedmiotowych, zawodach sportowych i innych.
2) Ocenę bardzo dobrą otrzymuje
uczeń, który:
a) opanował zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania
przedmiotu w danej klasie;
b) sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami;
c) rozwiązuje samodzielnie problemy teoretyczne i praktyczne ujęte
programem nauczania;
d) potrafi zastosować posiadana wiedzę do rozwiązywania zadań i problemów
w nowych sytuacjach.
3) Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
a) opanował wiadomości i umiejętności w zakresie pozwalającym na rozumienie
większości relacji między elementami wiedzy z danego przedmiotu nauczania;
b) poprawnie stosuje
wiadomości;
c)
rozwiązuje samodzielnie typowe zadania
teoretyczne lub praktyczne.
4) Ocenę dostateczną
otrzymuje uczeń, który:
a)
opanował podstawowe treści programowe w
zakresie umożliwiającym postępy w dalszym uczeniu się tego przedmiotu;
b)
rozwiązuje typowe zadania o średnim
stopniu trudności, niekiedy przy pomocy nauczyciela.
5) Ocenę dopuszczającą
otrzymuje uczeń, który:
a) w ograniczonym zakresie opanował podstawowe wiadomości i umiejętności,
a braki nie przekreślają możliwości uzyskania przez ucznia podstawowej wiedzy
z danego przedmiotu w ciągu dalszej nauki;
b) rozwiązuje - często przy pomocy nauczyciela - zadania typowe o niewielkim
stopniu trudności.
6) Ocenę niedostateczną
otrzymuje uczeń, który:
a) nie opanował niezbędnego minimum podstawowych wiadomości i umiejętności
określonych programem nauczania przedmiotu w danej klasie, a braki
w wiadomościach uniemożliwiają mu dalsze zdobywanie wiedzy z tego przedmiotu;
b) nie jest w stanie, nawet przy pomocy nauczyciela, rozwiązać zadania o niewielkim (elementarnym)
stopniu trudności.
6. Przy wystawianiu ocen
cząstkowych obowiązują następujące kryteria procentowe:
100% - 96% - celujący;
95% - 85% - bardzo dobry;
84% - 70% - dobry;
69% - 50% - dostateczny;
49% - 30% - dopuszczający;
29%- 0% - niedostateczny.
7.
W danym dniu może odbyć się tylko jedna
praca klasowa lub sprawdzian, w tygodniu
nie więcej niż trzy (nie dotyczy bieżących kartkówek).
8.
Pisemne sprawdziany wiadomości i
umiejętności powinny zawierać zadania na wszystkie
oceny szkolne. Nie dotyczy to kartkówek.
9.
Prace klasowe powinny być zapowiadane z
tygodniowym wyprzedzeniem.
10.
Prace kontrolne oddaje się zgodnie z
terminami:
a) kartkówki na następnej lekcji;
b) sprawdziany w ciągu 7 dni;
c) prace klasowe w ciągu 14 dni.
11.
Uczeń ma prawo poprawić każdą ocenę ze
sprawdzianów i prac klasowych w ciągu 7 dni. Formę poprawy ustala nauczyciel. Poprawa
oceny następuje na prośbę ucznia.
12.
Jeżeli uczeń uzyskał z poprawy ocenę niższą,
to jest ona wpisywana do dziennika.
13.
Jeżeli uczeń uzyskał z poprawy ocenę
wyższą, to przy wystawianiu oceny śródrocznej
i rocznej, bierzemy pod uwagę głównie ocenę, którą uczeń uzyskał z
poprawy.
14.
W przypadku dłuższej nieobecności ucznia
(5 dni i więcej) uczeń ma obowiązek
do napisania zaległej pracy klasowej / sprawdzianu w ciągu 2 tygodni. W
przypadku
krótszej nieobecności jest zobowiązany do jej napisania na następnej lekcji lub
w ciągu
1 tygodnia. Uczeń ustala z nauczycielem termin napisania zaległej pracy.
15.
Ocenianie bieżące z zajęć
edukacyjnych ma na celu monitorowanie pracy ucznia oraz przekazywanie
uczniowi informacji o jego osiągnięciach edukacyjnych pomagających
w uczeniu się poprzez wskazanie, co uczeń robi dobrze, co i jak wymaga poprawy oraz jak powinien dalej się uczyć.
16. Informacje o osiągnięciach ucznia przekazywane są na :
a)
zebraniach z rodzicami;
b)
lekcjach otwartych;
c)
rozmowach indywidualnych i korespondencyjnie;
d)
poprzez dziennik elektroniczny.
17. O przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych śródrocznych i rocznych ze
wszystkich zajęć edukacyjnych rodzice i uczniowie powiadamiani są przez
wychowawcę na miesiąc przed zebraniem rady pedagogicznej, za pomocą wykazu
ocen na kartkach
do podpisu. W przypadku braku zwrotu w ciągu 3 dni wykazu ocen z podpisem
rodzica przez ucznia, dla którego przewidywane są oceny niedostateczne,
wychowawca
ma obowiązek przesłania rodzicom wykazu ocen listem poleconym.
18. Przy
ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, plastyki i muzyki
należy przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w
wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć,
a w przypadku wychowania fizycznego – także systematyczność udziału
ucznia w zajęciach oraz aktywność ucznia w działaniach podejmowanych
przez szkołę na
rzecz kultury fizycznej.
19. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych
na zajęciach wychowania fizycznego, na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach wykonywania
przez ucznia tych ćwiczeń wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
20. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub
informatyki
na podstawie opinii o braku możliwości uczestniczenia ucznia w tych zajęciach
wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii.
21. Jeżeli okres zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego lub informatyki uniemożliwia
ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji
przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
22. Począwszy od klasy
czwartej szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo
wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie
nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej,
z zastrzeżeniem §71 ust.10.
23. Począwszy od klasy IV
szkoły podstawowej uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał z
obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75
oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
24. Uczniowi, który uczęszczał na
dodatkowe zajęcia edukacyjne, religię lub etykę,
do średniej ocen wlicza się także roczne oceny klasyfikacyjne uzyskane z tych
zajęć.
25. Jeżeli w wyniku klasyfikacji
śródrocznej, stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia
uniemożliwi mu kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła umożliwia uczniowi
uzupełnienie braków. Uzupełnienie braków odbywa się po uzgodnieniu i z
rodzicem oraz uczniem.
§ 68
Egzamin klasyfikacyjny
1. Uczeń może nie być
klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak
jest podstaw do ustalenia śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej
z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę
czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
2. Uczeń nieklasyfikowany z
powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
3. Na wniosek ucznia
nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej
lub na wniosek jego rodziców rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny. Podanie o
egzamin należy złożyć w ciągu 7 dni od daty poinformowania rodziców o
proponowanych rocznych ocenach klasyfikacyjnych.
4. Egzamin klasyfikacyjny
zdaje również uczeń:
1) realizujący, na
podstawie odrębnych przepisów, indywidualny program lub tok nauki;
2) spełniający obowiązek
szkolny lub obowiązek nauki poza szkołą.
5. Egzamin klasyfikacyjny
przeprowadzany dla ucznia, o którym mowa w ust. 4 pkt 2, nie obejmuje
obowiązkowych zajęć edukacyjnych z techniki, plastyki, muzyki i wychowania
fizycznego oraz dodatkowych zajęć edukacyjnych.
6. Uczniowi, o którym mowa
w ust.4 pkt 2, zdającemu egzamin klasyfikacyjny nie ustala się oceny zachowania.
7. Egzamin klasyfikacyjny
przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej.
8. Egzamin klasyfikacyjny z
plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego
ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
9. Egzamin klasyfikacyjny
przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia
rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Termin egzaminu klasyfikacyjnego
uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami.
10. Uczeń, który z przyczyn
usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym
terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora
szkoły.
11. Nie wyznacza się
egzaminu klasyfikacyjnego w przypadku nieklasyfikowania śródrocznego. Uczeń
nieklasyfikowany w wyniku klasyfikacji śródrocznej jest zobowiązany do
uzupełnienia braków w terminie i formach ustalonych z nauczycielem przedmiotu.
12. Egzamin klasyfikacyjny
dla ucznia, o którym mowa w ust. 2, 3 i 4 pkt 1 przeprowadza nauczyciel danych zajęć
edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich
samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych.
13. Egzamin klasyfikacyjny
dla ucznia, o którym mowa w ust.4 pkt 2 przeprowadza komisja, powołana przez
dyrektora szkoły, który zezwolił na spełnianie przez ucznia odpowiednio
obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki poza szkołą. W skład komisji wchodzą:
1) dyrektor szkoły albo nauczyciel
wyznaczony przez dyrektora szkoły - jako przewodniczący komisji;
2) nauczyciel albo nauczyciele zajęć edukacyjnych,
z których jest przeprowadzany ten egzamin.
14. Przewodniczący komisji
uzgadnia z uczniem, o którym mowa w ust.4 pkt 2 oraz jego rodzicami liczbę
zajęć edukacyjnych, z których uczeń może zdawać egzaminy w ciągu jednego dnia.
15. W czasie egzaminu
klasyfikacyjnego mogą być obecni w charakterze obserwatorów
- rodzice ucznia.
16. Pytania i zadania
egzaminacyjne przygotowuje nauczyciel egzaminujący, a zatwierdza dyrektor
szkoły.
17. Z przeprowadzonego egzaminu
sporządza się protokół zawierający w szczególności:
1)
nazwę zajęć
edukacyjnych, z których był przeprowadzony egzamin;
2)
imiona i
nazwiska osób wchodzących w skład komisji;
3)
termin
egzaminu klasyfikacyjnego;
4)
imię i
nazwisko ucznia;
5)
zadania (ćwiczenia)
egzaminacyjne;
6)
ustaloną ocenę
klasyfikacyjną.
18. Do protokołu dołącza się pisemne
prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych
odpowiedziach ucznia i zwięzłą informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
19. W przypadku
nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych obowiązkowych lub dodatkowych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny
klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany" lub „ nieklasyfikowana”.
20. Ustalona przez nauczyciela
albo uzyskana w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego roczna ocena klasyfikacyjna
z zajęć edukacyjnych jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 70 i § 71 ust.1.
21. Ustalona przez
wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna zachowania jest ostateczna, z zastrzeżeniem § 70 ust. 2 pkt 2.
§ 69
Warunki i tryb uzyskania
wyższych niż przewidywane ocen klasyfikacyjnych
1. Ocena
śródroczna ucznia z poszczególnych zajęć edukacyjnych może być wyższa
od oceny przewidywanej, gdy nauczyciel zauważy wyraźną poprawę wyników
ucznia
z różnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności przeprowadzonych po wystawieniu
oceny przewidywanej.
2. Ocena roczna
ucznia z poszczególnych zajęć edukacyjnych może być wyższa
od oceny przewidywanej, gdy uczeń spełni jeden z warunków:
a) uczeń sam zgłosi chęć poprawy oceny
nauczycielowi przedmiotu. Wówczas nauczyciel w porozumieniu z uczniem ustala
termin, zakres materiału oraz sposoby sprawdzenia wiedzy i umiejętności ucznia
zgodnie z przedmiotowymi zasadami oceniania. Uczeń może napisać sprawdzian roczny
zgodnie z wymaganiami edukacyjnymi,
w przypadku zajęć wychowania fizycznego uczeń może przystąpić do testu sprawnościowego zgodnego z wymaganiami edukacyjnymi, w przypadku zajęć
artystycznych uczeń oprócz wiedzy merytorycznej wykazuje się umiejętnością
wykonania pracy praktycznej;
b) nauczyciel zauważy wyraźną poprawę
wyników ucznia z różnych form sprawdzania wiedzy i umiejętności
przeprowadzonych po wystawieniu oceny przewidywanej;
c) w wyniku przeprowadzonego
sprawdzianu wiadomości i umiejętności, o którym mowa w § 70.
3. Nauczyciel może nie wyrazić zgody na
postawienie uczniowi oceny wyższej niż przewidywana, jeżeli uczeń w ciągu roku
szkolnego rażąco naruszał obowiązki szkolne i popełnił co najmniej jedno z
poniższych zaniedbań:
a)
opuszczał dane
zajęcia edukacyjne bez usprawiedliwienia;
b)
uczeń nie
przystępował w terminie do sprawdzianów i prac klasowych
oraz lekceważył poprawę tych prac;
c) w przypadku zajęć wychowania
fizycznego uczeń nie przystąpił do wszystkich testów sprawnościowych i nie nosił regularnie
stroju sportowego;
d) w przypadku zajęć artystycznych
uczeń wielokrotnie świadomie unikał wykonywania wszystkich
prac manualnych.
§ 70
Warunki i tryb poprawy rocznych ocen
klasyfikacyjnych.
Sprawdzian wiadomości i umiejętności.
1. Uczeń lub jego rodzice
mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć
edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z
przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
Zastrzeżenia mogą być zgłoszone do 7 dni od zakończenia zajęć dydaktyczno
-wychowawczych.
2. W przypadku
stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna
zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu
ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
1) w przypadku rocznej
oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych - przeprowadza sprawdzian wiadomości
i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej oraz ustala roczną ocenę
klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
2) w przypadku rocznej
oceny klasyfikacyjnej zachowania - ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w
drodze głosowania zwykłą większością głosów;
w przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
3. Sprawdzian, o którym mowa
w ust. 2 pkt 1, przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia
złożenia zastrzeżeń, o których mowa w ust 1. Termin sprawdzianu ustala się
z uczniem i jego rodzicami.
4. W skład komisji wchodzą:
1) w przypadku rocznej
oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych:
a) dyrektor szkoły albo
nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji,
b) nauczyciel prowadzący
dane zajęcia edukacyjne,
c) nauczyciel prowadzący
takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne;
2) w przypadku rocznej
oceny klasyfikacyjnej zachowania:
a) dyrektor szkoły albo
nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji,
b) wychowawca oddziału,
c) nauczyciel prowadzący
zajęcia edukacyjne w danym oddziale,
d) pedagog, jeżeli jest
zatrudniony w szkole,
e) psycholog, jeżeli jest
zatrudniony w szkole,
f) przedstawiciel Samorządu
Uczniowskiego,
g) przedstawiciel Rady Rodziców.
5. Nauczyciel, o którym
mowa w ust. 4 pkt 1 b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych,
szczególnie uzasadnionych przypadkach.
W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie
same zajęcia
edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole
następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
6. Ustalona przez komisję
roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena
klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.
Ocena ustalona przez
komisję jest ostateczna, z wyjątkiem niedostatecznej rocznej oceny
klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku
egzaminu poprawkowego - § 71 ust. 1
7. Z prac komisji sporządza się
protokół stanowiący załącznik do arkusza ocen ucznia, zawierający w szczególności:
1) w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć
edukacyjnych:
a) nazwę zajęć edukacyjnych, z których
był przeprowadzony sprawdzian,
b) imiona i nazwiska osób wchodzących w
skład komisji,
c) termin sprawdzianu,
d) imię i nazwisko ucznia,
e) zadania sprawdzające,
f) ustaloną ocenę klasyfikacyjną;
2) w przypadku rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania:
a)
imiona i
nazwiska osób wchodzących w skład komisji,
b)
termin
posiedzenia komisji,
c)
imię i
nazwisko ucznia,
d)
wynik
głosowania,
e)
ustaloną
ocenę klasyfikacyjną zachowania wraz z uzasadnieniem.
8.
Do protokołu, o którym mowa w ust. 7 pkt 1, dołącza się pisemne prace
ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
9.
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o
którym mowa w ust. 2 pkt 1, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym
terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
10. Przepisy
ust. 1-9
stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej
z zajęć
edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym, że termin
do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego.
W tym przypadku ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
§ 71
Egzamin poprawkowy
1. Począwszy od klasy
czwartej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę
niedostateczną z jednych albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może
zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
2. Egzamin poprawkowy
składa się z części pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki,
informatyki, techniki oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
3. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia
rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w
ostatnim tygodniu ferii letnich.
4. Egzamin poprawkowy
przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
1)
dyrektor szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez dyrektora szkoły - jako przewodniczący
komisji;
2)
nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne;
3)
nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
5. Zadania egzaminacyjne układa
nauczyciel egzaminujący i zatwierdza dyrektor szkoły.
6. Nauczyciel, o którym
mowa w ust. 4 pkt 2, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną
prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły
powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same
zajęcia edukacyjne, z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej
szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
7. Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół stanowiący
załącznik do arkusza ocen ucznia, zawierający
w szczególności:
1) nazwę zajęć edukacyjnych, z których
był przeprowadzony egzamin;
2) imiona i nazwiska osób wchodzących w
skład komisji;
3) termin egzaminu poprawkowego;
4) imię i nazwisko ucznia;
5) zadania egzaminacyjne;
6) ustaloną ocenę klasyfikacyjną.
8. Do protokołu dołącza się pisemne
prace ucznia, zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i zwięzłą
informację o wykonaniu przez ucznia zadania praktycznego.
9. Uczeń, który nie zdał
egzaminu poprawkowego nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej i
powtarza klasę.
10. Uczeń, który z przyczyn
usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie,
może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora
szkoły, nie później niż do końca września.
11. Uwzględniając możliwości
edukacyjne ucznia szkoły podstawowej, Rada Pedagogiczna może jeden raz w ciągu
etapu edukacyjnego promować do klasy programowo wyższej ucznia, który nie zdał
egzaminu poprawkowego z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że te obowiązkowe
zajęcia edukacyjne są zgodnie
ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
12. Egzamin poprawkowy zawiera
pytania na wszystkie oceny szkolne.
§ 72
Ustalanie oceny zachowania uczniów klas IV – VIII
1. Śródroczna i roczna
ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:
1) wywiązywanie się z
obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodne z
dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i tradycje
szkoły;
4) dbałość o piękno mowy
ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo
i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne i kulturalne
zachowanie się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku
innym osobom.
2. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej
zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe,
należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń
lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia
specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii publicznej poradni
psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej.
3. Przy ustalaniu oceny z
zachowania bierze się pod uwagę następujące podstawowe obszary:
1) wywiązywanie się z
obowiązków ucznia;
2) postępowanie zgodnie z
dobrem społeczności szkolnej;
3) dbałość o honor i
tradycje szkoły;
4) dbałość o piękno mowy
ojczystej;
5) dbałość o bezpieczeństwo
i zdrowie własne oraz innych osób;
6) godne, kulturalne zachowanie
się w szkole i poza nią;
7) okazywanie szacunku
innym osobom.
4. Zasady
ustalania oceny.
1)
Wychowawca
klasy, na godzinach do dyspozycji wychowawcy, dokonuje analizy zachowania ucznia cztery razy w roku
(październik, grudzień, marzec, maj).
2)
Ocena zachowania ucznia, wystawiona przez
wychowawcę, uwzględnia:
a) samoocenę ucznia 0- 25 p.( KARTA
SAMOOCENY);
b) punkty przyznane przez nauczycieli
uczących w danej klasie 0-10p.;
c) punkty przyznane przez wychowawcę po
zasięgnięciu opinii uczniów danej
klasy ( 0-15 p.).
3) Uczeń przed analizą zachowania przez
wychowawcę na godzinie do dyspozycji wychowawcy otrzymuje kartę
samooceny, która uważnie wypełnia. Ustnie krótko uzasadnia swoją punktację.
4) Uczeń w ciągu każdej samooceny może
otrzymać maksymalnie 25 pkt. w każdym z kryteriów 1 pkt., czyli w ciągu
półrocza może zgromadzić maksymalnie 50
pkt.
5) Każdy nauczyciel przedmiotu, dwa
razy w półroczu, ocenia zachowanie ucznia w skali od 0- 10p., w tabeli przygotowanej
przez wychowawcę. Wychowawca uwzględnia w ocenie zachowania średnią
punktów z ocen nauczycieli. W ciągu półrocza nauczyciele mogą
przyznać uczniowi maksymalnie 20 pkt.
6) Wychowawca ma każdorazowo do
dyspozycji od 0 do 15 p., które może dodać lub odjąć. W ciągu półrocza uczeń może otrzymać od
wychowawcy maksymalnie 30 p.
5. Wychowawca jest zobowiązany
zapisywać w e-dzienniku informacje o zachowaniu ucznia.
6. Nauczyciele odnotowują w e-dzienniku
uwagi pozytywne i negatywne o zachowaniu ucznia.
7. Ustala się następujące ilości pkt.,
które odpowiadają skali ocen z zachowania:
wzorowe – 91 - 100 pkt;
bardzo dobre – 81 - 90 pkt;
dobre – 61 - 80 pkt;
poprawne – 41 - 60 pkt;
nieodpowiednie – 21 - 40 pkt;
naganne – 0 -
20 pkt.
8. Wychowawca klasy dysponuje pulą dodatkowych
punktów (15 p.) dla każdego ucznia, które może odpowiednio dodać lub odjąć,
jeżeli jego zdaniem zgromadzone przez ucznia punkty, nie oddają w pełni jego
funkcjonowania w grupie. Punktami tymi dysponuje wychowawca ustalając ocenę śródroczną lub
roczną.
9. W szczególnych przypadkach
wychowawca ma prawo obniżyć uczniowi ocenę zachowania śródroczną lub roczną:
1) o jeden stopień powyżej 6 spóźnień;
2) o jeden stopień za 5 – krotne użycie
telefonu komórkowego w czasie zajęć dydaktycznych i przerw bez
zgody nauczyciela;
3) o jeden stopień za 3 krotne samowolne
opuszczenie terenu szkoły w czasie zajęć lekcyjnych lub zajęć dydaktyczno-
wyrównawczych;
4) o jeden stopień w przypadku
nieusprawiedliwienia 21- 49 godzin lekcyjnych;
5) o dwa stopnie w przypadku
nieusprawiedliwienia 50 i więcej godzin lekcyjnych.
10. Uczniowi, który otrzymuje naganę
dyrektora szkoły i zostaje zawieszony w prawach ucznia obniża się ocenę zachowania zgodnie
z przepisami Regulaminu Szkolnego.
11. Jeżeli uczeń dopuścił się
szczególnie chuligańskiego wybryku, wychowawca klasy ma prawo zawiesić w stosunku do niego punktowy system oceniania. Przy tym
trybie ustalania oceny wymagana jest opinia samorządu klasowego, a także
powiadomienie
na piśmie rodziców o zaistniałym zdarzeniu.
12. Ocena roczna (śródroczna) zachowania
ucznia może być niższa niż ocena przewidywana dla niego na miesiąc
przed zebraniem rady pedagogicznej klasyfikacyjnej, jeśli uczeń, w opinii
wychowawcy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy, w sposób znaczący naruszył zasady
ujęte w Regulaminie Szkoły lub respektowanie przez niego zasad współżycia społecznego i
norm etycznych ulegnie wyraźnemu pogorszeniu.
13. Ocena roczna (śródroczna) zachowania
ucznia może być wyższa od oceny przewidywanej,
gdy w opinii wychowawcy, nauczycieli oraz uczniów danej
klasy respektowanie
przez niego zasad współżycia społecznego i norm etycznych ulegnie wyraźnej poprawie w czasie
po wystawieniu oceny przewidywanej.
14. Ocena ustalona przez wychowawcę jest
ostateczna.
15. W sytuacji, w której uczeń po
uzyskaniu oceny zachowania, złamie regulamin szkoły, dyrektor szkoły może
zwołać, do ostatniego dnia zajęć edukacyjnych, nadzwyczajne zebranie Rady Pedagogicznej w celu
zmiany oceny zachowania.
§ 73
Warunki ukończenia
szkoły podstawowej
1. Uczeń kończy szkołę
podstawową:
1) jeżeli w wyniku klasyfikacji
końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć
edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz roczne
oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja
zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej;
2) jeżeli przystąpił do egzaminu
ósmoklasisty.
2. Uczeń kończy szkołę
podstawową z wyróżnieniem, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskał z
obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75
oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
3. O ukończeniu szkoły
podstawowej przez ucznia z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo
najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia,
w porozumieniu z rodzicami.
§ 74
Ewaluacja wewnątrzszkolnych
zasad oceniania
1. Funkcjonowanie Wewnątrzszkolnych
Zasad Oceniania podlega stałej ocenie społeczności szkolnej. Opinie na jego
temat mogą wyrażać uczniowie, rodzice i nauczyciele.
2. Informacje na temat jego
funkcjonowania zbiera się poprzez:
a) ankiety przeprowadzane
wśród rodziców;
b) ankiety przeprowadzane
wśród uczniów;
c) uwagi przekazywane przez
Radę Rodziców;
d) uwagi przekazywane przez
Samorząd Uczniowski.
3. Wszystkie uwagi na temat
funkcjonowania WZO przedstawiane są na radzie pedagogicznej podsumowującej
pracę szkoły. Rada Pedagogiczna analizuje zgłoszone propozycje zmian
i wprowadza ewentualne zmiany.
|