PROGRAM
WYCHOWAWCZO-PROFILAKTYCZNY
SZKOŁY PODSTAWOWEJ
IM. JANA BRZECHWY W RADAWNICY
ROK SZKOLNY
2023/2024
Nie zawsze możemy kształtować
lepszą przyszłość dla naszych dzieci,
ale zawsze powinniśmy kształtować
nasze dzieci dla czekającej je przyszłości.”
Franklin Roosevelt .
Podstawa prawna:
·
Konstytucję Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia
1997 r. (Dz.U. 1997 nr
78, poz. 483 ze zm.);
·
Ustawę z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;
·
Powszechną Deklarację Praw Człowieka z 10 grudnia 1948
r.;
·
Konwencję o Prawach Dziecka przyjętą przez
Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.;
·
Ustawa z 26 stycznia1982r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz.
1762 ze zm.);
·
Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 11 sierpnia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i
opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy.
·
Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w
trzeźwości
i
przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487).
·
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z
dnia 22 stycznia 2018r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu i form
prowadzenia w szkołach i
placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej,
informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii.(Dz.U. z 2018, poz. 214);
·
Statut Szkoły Podstawowej im. Jana Brzechwy w
Radawnicy.
· Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst
jedn.: Dz.U. z 2020 r. poz. 1327 oraz z 2021 r. poz. 4 ).
· Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii
(tekst jedn. Dz.U. z
2017 r. poz. 783).
· Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed
następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz.U. z 2017r.
poz. 957).
·
Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form
prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej,
edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania
narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).
·
Podstawowe kierunki realizacji polityki
oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024.
Wstęp
Szkolny Program
Wychowawczo-Profilaktyczny realizowany w Szkole Podstawowej im. Jana Brzechwy w
Radawnicy opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez Radę Pedagogiczną,
Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji
pracy. Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego są spójne ze
statutem szkoły w tym warunkami i sposobem oceniania
wewnątrzszkolnego. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych
szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta
na założeniu, że wychowanie jest zadaniem
realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi
uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą
szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój
każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie
rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze
fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces
wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu
profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Szkolny Program
Wychowawczo-Profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem
programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej. Szkolny
Program Wychowawczo-Profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia
oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie
programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań
wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do
uczniów, rodziców i nauczycieli.
Głównym celem działań
profilaktycznych i wychowawczych jest szeroko pojęta ochrona ucznia przed
wszelkimi zakłóceniami rozwoju. Zaplanowane i systematyczne działania
profilaktyczne oraz wychowawcze dostosowane są do wieku uczniów i stanowią niezwykle istotny
element w procesie wychowania, a realizacja założonych celów wspomaga
podstawowe priorytety funkcjonowania szkoły. Program Wychowawczo-Profilaktyczny
w Szkole Podstawowej im. Jana Brzechwy w Radawnicy jest
efektem diagnozy, w której uwzględniono potrzeby wynikające ze specyfiki środowiska
szkoły oraz środowiska lokalnego.
Czynniki chroniące:
- wykwalifikowana kadra
pedagogiczna, obecność specjalistów w szkole oraz na zajęciach
szkolnych, doskonalenie zawodowe nauczycieli;
- większość uczniów lubi pozytywny
klimat naszej szkoły i lubi do niej
uczęszczać;
- w większości uczniowie czują
się bezpiecznie w naszej szkole;
- uczniowie uważają, że są bardzo
dobrze oceniani przez swoich wychowawców;
- większość uczniów uważa, że
nauczyciele traktują ich dobrze i sprawiedliwie, i zawsze mogą zwrócić się
do nich o pomoc;
- współpraca z PPPP w Złotowie w ramach udzielania pomocy uczniom;
- brak uczniów w szkole
zachęcających do zażywania dopalaczy;
- brak uczniów w szkole
zażywających dopalacze i narkotyki;
- brak akceptacji dla zachowań
agresywnych i przemocy;
- jasne i czytelne procedury oraz
regulaminy szkolne;
- możliwość uczestniczenia w
dodatkowych zajęciach pozalekcyjnych (stale poszerzająca
się różnorodność kół zainteresowań);
- stwarzanie możliwości
osiągnięcia sukcesu i rozpoznania własnych osiągnięć;
- 83 % uczniów ma swoje
zainteresowania i hobby;
- uczniowie chętnie opowiadają i
przedstawiają swoje pasje i zainteresowania podczas comiesięcznych apeli
porządkowych;
- uczniowie uważają, że mogą
prawie zawsze swobodnie wyrazić zdanie w swojej klasie;
- uczniowie uważają, że ich
rodzice chętnie przychodzą do szkoły i mogą się do nich zwrócić w
razie jakichkolwiek potrzeb;
- większość ankietowanych uważa,
że rodzice zachęcają i motywują ich do zdobywania i
osiągania sukcesów;
- w większości uczniowie czują
się akceptowani wśród rówieśników;
- współpraca z instytucjami
wspomagającymi szkołę w procesie wychowania i profilaktyki;
Czynniki ryzyka:
- problemy w nauce i
niepowodzenia szkolne;
- hejt wobec uczniów, którzy
dobrze się uczą;
- lekceważący stosunek do
obowiązku szkolnego oraz narastające (z roku na rok) przyzwolenie rodziców
na nieobecność ucznia w szkole;
- brak znajomości regulaminu
szkoły przez uczniów i celowe łamanie zasad panujących w szkole;
- niski poziom asertywności;
- mała odporność na stres;
- zaniżona samoocena;
- duża liczba rodzin
dysfunkcyjnych;
- niskie kompetencje rodziców w
postępowaniu z dziećmi;
- brak rygorów i kontroli
rodziców lub nadopiekuńczość;
- zagrożenie uczniów starszych
nikotynizmem oraz zjawisko e-papierosów;
Podstawowym celem
realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego jest wspieranie
dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym,
ryzykownym. Ważnym elementem realizacji Szkolnego Programu
Wychowawczo-Profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
Podstawowe zasady realizacji Szkolnego Programu
Wychowawczo-Profilaktycznego obejmują:
- powszechną znajomość założeń
programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich
pracowników szkoły;
- zaangażowanie wszystkich podmiotów
szkolnej społeczności we współpracy w realizacji zadań
określonych w programie;
- respektowanie praw wszystkich
członków szkolnej społeczności oraz
kompetencji organów szkoły (dyrektor, Rada Rodziców, Samorząd Uczniowski);
- współdziałanie ze środowiskiem
zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji i stowarzyszeń wspierających
działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły);
- współodpowiedzialność za efekty
realizacji programu.
I.
Misja szkoły:
Misją szkoły jest kształcenie i
wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz
poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu
się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania
kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła
zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym,
psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom.
Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w
społeczeństwie i
w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw
patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez
kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest także przeciwdziałanie
pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za
siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.
II. W treściach Programu Wychowawczo -
Profilaktycznego zostały uwzględnione kierunki polityki oświatowej państwa na
rok szkolny 2023/2024. Są to:
1.
Kontynuacja działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu
i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa
cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka
łacińskiego jako drugiego języka obcego.
2.
Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu
u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra,
rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację
adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania
do życia w rodzinie.
3.
Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli
w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego.
4.
Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem
z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka
polskiego jako języka obcego.
5.
Rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy
w partnerstwie z przedstawicielami branż.
6.
Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego
w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz-
i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi
w innych sektorach, w tym w zakresie wczesnego wspomagania
rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
7.
Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań
w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich
aktywności fizycznej.
8.
Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli,
ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci
oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne
metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów
dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej
inteligencji.
9.
Rozwijanie umiejętności uczniów i nauczycieli z wykorzystaniem
sprzętu zakupionego w ramach programu „Laboratoria przyszłości”.
10. Wspieranie rozwoju
nauki języka polskiego i oświaty polskiej za granicą
oraz tworzenie stabilnych warunków do nauczania języka polskiego
za granicą przez Instytut Rozwoju Języka Polskiego im. świętego
Maksymiliana Marii Kolbego, Ośrodek Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą
oraz beneficjentów przedsięwzięć i programów ustanowionych
przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.
III. Główne wskazówki/ zadania do pracy
wychowawczo-profilaktycznej
Zadania skierowane do uczniów:
· Doskonalenie
umiejętności planowania, organizowania oraz wyznaczania celów i ich realizacji.
· Rozwijanie umiejętności
rozwiązywania konfliktów, dobra komunikacja, relacje wśród uczniów, rozwijanie
empatii, niesienia pomocy innym.
·
Eliminowanie z życia szkolnego hejtu
w Internecie, a także hejtu wobec uczniów, którzy chcą się uczyć i osiągają
wysokie wyniki.
·
Wsparcie psychologiczne nastoletnich uczniów- wspomaganie
rozwoju ucznia w sferze emocjonalnej, społecznej i twórczej, a także uczenie
dbałości
o zdrowie
psychiczne, szukanie wsparcia w najbliższym środowisku( rodzina, nauczyciele,
specjaliści, instytucje) w sytuacjach trudnych.
·
Pogadanki pedagoga szkolnego i psychologa w klasach I-VIII.
· Praca nad rozwojem
kultury osobistej, kultury słowa (w tym wypowiadania się pełnym zdaniem),
savoire-vivre’u (kultury podczas spożywania posiłków), zwrotami
grzecznościowymi oraz szacunkiem do
drugiego człowieka – ucznia, rodzica, nauczyciela, pracownika szkoły.
·
Kształtowanie postaw szlachetności, zachowań społecznych i dbałości
o zdrowie.
·
Motywowanie uczniów do nauki.
·
Udział w konkursach
pozaszkolnych oraz rozwijaniem zainteresowań.
·
Spektakle profilaktyczne dla wszystkich klas zgodnie z
zapotrzebowaniem i
aktualną ofertą teatrów.
·
Rozmowy z uczniami i rodzicami na temat niebezpieczeństw związanych z nadużywaniem komputera,
telewizji, Internetu czy telefonu komórkowego.
·
Dbałość o higienę osobistą.
·
„Poznajemy Internet”-
zajęcia grupowe dla 6- Latków.
·
„Logorytmika smyka-
zabawy słowno- muzyczne dla dzieci” przedszkole.
·
„Jak sobie radzić z
presją rówieśników? Warsztaty dla klas 6-7.
·
„”Budowanie pewności
siebie” warsztaty dla klasy 7.
Zadania
skierowane do rodziców:
·
Nabywanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach
wychowawczych
i życiowych – pogadanki, warsztaty, porady i konsultacje nt:
Ø Kierowanie do
Powiatowej Poradni Psychologicznej w Złotowie celem wsparcia i uczestnictwa w
grupach wsparcia dla rodziców dzieci z
problemami wychowawczymi, zaburzeniami rozwojowymi.
Ø Propozycja prelekcji
z rodzicami (z psychologiem PPPP w Złotowie): „Kształtowanie właściwych
zachowań dzieci” dla rodziców dzieci przedszkolnych i młodszych klas SP.
·
Współpraca
ze szkołą, korzystanie z pomocy specjalistycznej instytucji
i organizacji wspierających i działających na
rzecz dzieci i rodziny.
·
Uczestniczenie
w uroczystościach i imprezach okolicznościowych organizowanych przez szkołę w
celu wzmacniania więzi z dzieckiem.
Zadania skierowane do nauczycieli:
· Wszyscy nauczyciele są
zobowiązani do przestrzegania zasad zawartych w Statucie Szkoły, zwłaszcza
w zakresie oceniania uczniów.
·
Zapoznanie
z zasadami zachowania obowiązującymi
w szkole: egzekwowanie regulaminu szkoły, niwelowanie nieuzasadnionych nieobecności,
nadrabianie zaległości przez nieobecnych uczniów.
·
Priorytetem
szkoły jest jak najlepsze przygotowanie uczniów do egzaminu ósmoklasisty.
Na wynik pracują wszyscy nauczyciele już od przedszkola. Należy efektywnie
wykorzystywać czas pobytu dziecka w przedszkolu/szkole. Szczególną troską
należy objąć uczniów, którzy wykazują jakiekolwiek trudności. Czytanie, pisanie
i logiczne myślenie są podstawą pracy na każdym przedmiocie. Należy dołożyć
wszelkich starań, by te umiejętności były rozwijane na jak najwyższym poziomie.
·
Wszystkie
zaplanowane działania muszą odbywać się zgodnie z prawem, terminem i wdrożonymi
procedurami. Zwłaszcza
systematyczne ocenianie uczniów, udzielanie pomocy psychologiczno –
pedagogicznej, prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania. Opinie i
orzeczenia dostarczane przez rodziców muszą być niezwłocznie zarejestrowane w
sekretariacie szkoły.
·
Należy
podjąć działania zmierzające do zwiększenia motywacji uczniów do nauki i skupienia się na
pracy w szkole, a nie poza nią. Konieczna jest zmiana metod nauczania, tak, by
uczniowie aktywnie uczestniczyli w procesie przyswajania wiedzy i rozwiązywania
problemów.
·
Ważne
jest rozwijanie kreatywności, samodzielności i innowacyjności u uczniów; podczas
lekcji oraz w pracy pozalekcyjnej (konkursy pozaszkolne, projekty, innowacje,
wycieczki edukacyjne, akcje charytatywne).
·
Pomoc
psychologiczno-pedagogiczna powinna być prowadzona w sposób przemyślany i
dostosowany do możliwości i potrzeb ucznia, uwzględniający jego sytuację
rodzinną oraz zaangażowanie rodziców. Ocena efektywności podejmowanych działań może być dokonywana
częściej niż dwa razy do roku,
w zależności od sytuacji i musi być bardziej
szczegółowa. W ocenie efektywności musi się znaleźć informacja o tym, co uczeń
osiągnął, jakie cele udało się zrealizować oraz wnioski do dalszej pracy.
Należy reagować natychmiast na zmieniającą się sytuację ucznia.
·
Należy
utrzymać wysoki poziom imprez i uroczystości szkolnych oraz bardzo dobrze
prowadzonej pracy wychowawczej. Ważne, aby zwiększyć zainteresowanie
rodziców pracą szkoły oraz ich udział w życiu szkoły.
·
Należy
zintensyfikować działalność biblioteki szkolnej. Poza organizowanymi
uroczystościami i konkursami powinno to być miejsce, w którym uczniowie mogą się
wyciszyć, odrobić lekcje, poszukać informacji bądź skorzystać z Internetu.
·
Zajęcia
popołudniowe na świetlicy powinny być prowadzone w sposób zorganizowany i
przemyślany. Świetlica
nie może być przechowalnią, w której uczniowie się
nudzą. Ten czas należy wykorzystać bardziej efektywnie. Powinniz niej również
korzystać uczniowie, którzy muszą odpisać lekcje, nadrobić zaległości,
przygotować projekt itp.
·
Ważna
jest również współpraca ze środowiskiem lokalnym, szukanie nowych form
współpracy, promowanie działań szkoły, wspieranie wychowawczej roli rodziny.
·
Należy
nadal wykorzystywać w procesach edukacyjnych narzędzia i zasoby cyfrowe oraz
metody kształcenia na odległość; pracować z wykorzystaniem technologii
informacyjno – komunikacyjnych i pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach
realizowanych projektów, głównie Laboratoriów Przyszłości (studio nagrań,
pracownia druku 3D, gabinet gospodarstwa domowego, monitory i tablice
multimedialne itp.).
·
Konieczna jest promocja zdrowia oraz
wspieranie uczniów w podejmowaniu
aktywności fizycznej na wszystkich etapach kształcenia i wychowania.
·
Propozycja rady szkoleniowej: Głęboka dysleksja rozwojowa- przyczyny,
objawy, formy pomocy dla ucznia.
IV. Absolwent Szkoły
Podstawowej im. Jana Brzechwy w Radawnicy:
· jest dobrze
przygotowany do nauki w szkole ponadpodstawowej,
· posiada
uporządkowaną wiedzę i określony system wartości, wśród których
najistotniejsze są prawda, uczciwość, szacunek, tolerancja,
przyjaźń
i
odpowiedzialność,
· posiada umiejętność
praktycznego zastosowania wiedzy w codziennym życiu oraz stara się rozwiązywać
wszelkie problemy w sposób twórczy,
· jest otwarty na
innych oraz na zmiany we współczesnym świecie,
· potrafi
współpracować w grupie,
· jest odpowiedzialny
za siebie, innych oraz za wybory, których dokonuje,
· odznacza się postawą
patriotyczną i obywatelską, zna i szanuje polskie dziedzictwo, jest otwarty na
europejskie i światowe wartości kultury,
· podejmuje rozważne
decyzje, potrafi krytycznie oceniać swoje możliwości,
· charakteryzuje się
wysoką kulturą osobistą,
· pracuje nad własnym
rozwojem osobowym, posiada nawyk stałego uczenia się, rozwija swoje
zdolności, pasje i zainteresowania,
· jest wytrwały w
dążeniu do celu i przygotowany do życia w społeczeństwie,
· kieruje się
szacunkiem w relacjach z innymi, szanuje i dostrzega ich pracę,
· działa i funkcjonuje
na bazie obowiązujących norm,
· przyjmuje
odpowiedzialność za swoją dalszą naukę,
· sprawnie komunikuje
się w języku polskim, korzysta ze źródeł książkowych oraz multimedialnych,
swobodnie wyraża swoje myśli i przeżycia,
· uczy się chętnie
języków obcych i potrafi się nimi posługiwać,
· rozwiązuje konflikty
w sposób negocjacyjny,
· zna i przestrzega
prawa swoje i innych,
· dba o bezpieczeństwo
własne i innych,
· jest kreatywny,
potrafi korzystać z różnych źródeł informacji,
· posiada świadomość
prozdrowotną i proekologiczną,
· jest przygotowany do
radzenia sobie na rynku pracy.
V. Cele ogólne:
Działalność wychowawcza w szkole i placówce polega na
prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu
ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej
dojrzałości w sferze:
- fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie
przez ucznia i wychowanka wiedzy oraz umiejętności pozwalających na
prowadzenie zdrowego stylu życia, a także podejmowanie zachowań
prozdrowotnych;
- psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie
równowagi i harmonii psychicznej, osiągnięcie właściwego stosunku do
świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, ukształtowanie postaw
sprzyjających rozwijaniu własnego potencjału, kształtowanie środowiska
sprzyjającego rozwojowi uczniów, zdrowiu i dobrej kondycji psychicznej,
poszerzanie kompetencji i świadomości znaczenia
wsparcia w sytuacji kryzysowej osób z najbliższego otoczenia uczniów
(rodziców, nauczycieli i wychowawców, specjalistów w zakresie pomocy
psychologiczno-pedagogicznej, rówieśników);
- społecznej – ukierunkowanej na
kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na
umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz
dokonywania wyborów, a także doskonaleniu umiejętności wypełniania ról
społecznych, kreowanie postaw prospołecznych w sytuacji kryzysowej (np. sytuacja
kryzysowa uczniów z Ukrainy);
- aksjologicznej – ukierunkowanej na zdobycie
konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia
zdrowia oraz poczucia sensu istnienia, rozwijanie poczucia
odpowiedzialności społecznej.
Działalność wychowawcza obejmuje
w szczególności:
- współdziałanie całej
społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności
i postaw określonych w sylwetce absolwenta;
- kształtowanie hierarchii
systemu wartości, w którym zdrowie i
odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych
wartości w życiu, a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu
odpowiedzialności za siebie i innych;
- współpracę z rodzicami lub
opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz
kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz
zachowań proekologicznych;
- wzmacnianie wśród uczniów i
wychowanków więzi ze szkołą oraz
społecznością lokalną;
- kształtowanie przyjaznego
klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz
relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i
wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów,
w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcą;
- doskonalenie umiejętności
nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z
uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami
oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów;
- wzmacnianie kompetencji
wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów;
- kształtowanie u uczniów postaw
prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu
wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu
społecznym;
- przygotowanie uczniów do
aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej oraz światowej;
- wspieranie edukacji
rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw
prozdrowotnych i prospołecznych.
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym
poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich
rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i
zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
- poszerzenie wiedzy rodziców lub
opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości
rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych
objawów używania środków odurzających, a także suplementów diet i leków w
celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach;
- rozwijanie i wzmacnianie
umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów;
- doskonalenie kompetencji
nauczycieli, wychowawców, rodziców w zakresie profilaktyki oraz
rozpoznawania wczesnych symptomów depresji u dzieci;
- poszerzanie wiedzy uczniów,
nauczycieli, rodziców na temat wpływu sytuacji kryzysowej (np. wywołanej
pandemią COVID-19, działaniami wojennymi na terenie Ukrainy) na
funkcjonowanie każdego człowieka oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole
i poza szkołą;
- kształtowanie u uczniów
umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze
stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji;
- kształtowanie krytycznego
myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu
decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i
zdrowemu życiu;
- poszerzanie wiedzy uczniów na
temat metod zapobiegania rozprzestrzenianiu się epidemii COVID-19,
przeciwdziałania chorobom cywilizacyjnym;
- poszerzanie wiedzy uczniów na
temat konsekwencji nadużywania multimediów (uzależnienie cyfrowe);
- doskonalenie kompetencji
nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki uzależnienia od
multimediów.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
- wspieranie uczniów i
wychowanków, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji
psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich
uczniów szkoły;
- wspieranie uczniów i
wychowanków, u których zaobserwowano uzależnienie od technologii
cyfrowych, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich
uczniów szkoły (np. przekierowywanie ich uwagi na rozwój indywidualnych
zainteresowań oraz angażowanie uczniów do aktywności w różnych dziedzinach).
VI. KALENDARZ
UROCZYSTOŚCI SZKOLNYCH
W ROKU SZKOLNYM 2023/2024:
- uroczyste rozpoczęcie roku
szkolnego;
- Dzień Przedszkolaka;
- Dzień Edukacji Narodowej;
- Narodowe Święto Niepodległości
11 listopada;
- andrzejki szkolne;
- mikołajki klasowe;
- Światowy Dzień Osób
Niepełnosprawnych;
- Uroczystość środowiskowa Magiczny wieczór
przy choince;
- Bal karnawałowy;
- szkolne walentynki;
- Zajączek;
- Dzień Kobiet;
- pierwszy dzień wiosny;
- Dzień Ziemi;
- szkolne obchody rocznicy
uchwalenia Konstytucji 3 Maja;
- Dzień Dziecka;
- zakończenie roku szkolnego.
VII.
Organizacja zajęć wychowawczo-profilaktycznych.
1. Sposób organizowania zajęć wychowawczo-
profilaktycznych dla uczniów klas
I-VIII i oddziału przedszkolnego:
Obszar/ sfera
|
Formy, metody i sposób realizacji
|
Osoby odpowiedzialne
|
Termin
|
fizyczno-
psychiczna
|
·
zajęcia lekcyjne
realizowane zgodnie z podstawą programową ( w tym TIK);
|
wszyscy nauczyciele
|
cały
rok
|
·
Powitanie
Jesieni. Światowy Dzień Jabłka
|
A.Murawska
|
wrzesień 2023
|
·
Program „Owoce i
warzywa w szkole”, „Mleko w szkole
|
dyrektor szkoły
|
cały
rok
|
·
Praca z uczniem o
specyficznych potrzebach edukacyjnych- współpraca z instytucjami pomocy i
wsparcia.
|
przedstawiciele PPPP w Złotowie/
pedagog specjalny/ wszyscy nauczyciele
|
cały
rok
|
·
Informowanie rodziców/
opiekunów prawnych (na bieżąco)
o widocznej zmianie w zachowaniu dziecka, o swych podejrzeniach.
|
dyrektor/ wychowawcy/ pedagog/ psycholog
|
cały
rok
|
·
Filmy edukacyjne,
profilaktyczne. Przedstawienia teatralne profilaktyczne.
|
wychowawcy/ pedagog/ psycholog
|
cały
rok
|
·
Wykonanie
okazjonalnych gazetek na holu szkoły, w klasach
|
wszyscy nauczyciele
|
cały
rok
|
·
Program „Skąd się
biorą produkty ekologiczne?”
|
K. Stachnik
|
cały
rok
|
·
Program „ Kubusiowi
Przyjaciele Natury” w kl. II
|
E. Kasprzyk
|
cały
rok
|
·
Gazetki i pogadanki
promujące zdrowy styl życia
|
wszyscy nauczyciele
|
cały
rok
|
·
Program „Bieg po
zdrowie” kl. 4a
|
M. Worona
|
cały
rok
|
·
Program „Trzymaj
formę!” kl. 5a/b
|
A.Gondek- Sawa/ S. Mróz
|
cały
rok
|
·
Program „Mamo,
tato,wolę wodę” OP5
|
A. Urbańska
|
cały
rok
|
·
Szkolny Konkurs Ortograficzny
|
J. Rusinowska
|
październik 2023
|
·
Szkolny konkurs dla klas 4-8 “Quiz Różańcowy”
|
A.Słubik
|
październik 2023
|
·
Etap szkolny Konkursu Wiedzy o
Wielkopolsce
|
M. Gliniecka, D. Piszczek
|
listopad 2023
|
·
Bal zawodów
|
K.Jakiel/
J. Zamczyk
|
listopad 2023
|
·
Światowy Dzień Tabliczki Mnożenia
|
A.Łatko/
M. Worona
|
listopad 2023
|
· „Mój
wymarzony lizak”
|
J. Mikicka
|
listopad 2023
|
·
Konkurs plastyczny dla klas 1-3 “Maska karnawałowa”
·
„Najpiękniejsza maska karnawałowa” OP
|
E. Kasprzyk/
K. Stachnik
|
styczeń
2024/
luty
2024
|
·
Szkolny turniej halowej
piłki nożnej chłopców IV-VIII
|
J. Szczygieł
|
styczeń 2024
|
·
Etap powiatowy Konkursu
Wiedzy o Wielkopolsce
|
M. Gliniecka/
D. Piszczek
|
luty 2024
|
· Europejski Dzień Logopedy
|
K. Jakiel/
A. Sadowska/ A. Winiarska
|
marzec 2024
|
· Konkurs na „najpiękniejszą palmę wielkanocną” OP
|
A. Wiórkowska
|
marzec 2024
|
· Szkolny turniej w dwa ognie dziewcząt IV-VIII
|
J. Szczygieł
|
marzec 2024
|
·
Konkurs matematyczny klas trzecich
|
G. Wiśniewska
|
marzec 2024
|
·
Dzień Zdrowia - promocja zdrowia w sztuce teatralnej
|
A. Murawska
|
kwiecień 2024
|
·
Konkurs wiedzy ekologiczno- przyrodniczej
|
S. Mróz
|
kwiecień 2024
|
· Konkurs
„Eko-strój z recyklingu” OP
|
A. Urbańska
|
kwiecień 2024
|
·
Etap wojewódzki Konkursu Wiedzy o Wielkopolsce
|
M. Gliniecka/
D.
Piszczek
|
maj 2024
|
· Udział uczniów w innowacjach:
Ø „Kuchenne inspiracje”( koło kulinarne)
|
K.Jakiel
|
cały rok
|
Ø „Nietypowe święta – cała szkoła uśmiechnięta”
|
K.Jakiel/ J.Zamczyk
|
Ø „Śpiewanie Na Ekranie”
|
A, J. Słubik
|
Ø „Łacina znana i nieznana”
|
M. Gliniecka
|
Ø „Odkrywamy skarby Wielkopolski”
|
D. Piszczek
|
·
Udział uczniów w
zajęciach dodatkowych (kołach) rozwijających zainteresowania:
Ø Koło
Młodych Informatyków kl. II a
|
E. Kasprzyk
|
cały rok
|
Ø Zajęcia
artystyczne kl. III a
|
A. Murawska
|
Ø Zajęcia
sportowo – rekreacyjne III b
|
G. Wiśniewska
|
Ø Zajęcia
rozwijające zdolności matematyczne – kl. I a
|
M. Kotwica
|
Ø Świetlica
socjoterapeutyczna dla klas I-III
|
A. Sadowska
|
Ø Projektowanie multimedialne kl. V b
|
J. Słubik
|
Ø Zajęcia rozwijające zdolności matematyczne
kl. VII, VIII
|
M. Worona
|
Ø Koło sportowe, Czwartki LA
|
J. Szczygieł
|
Ø Koło wiedzy o regionie
|
D. Piszczek
M. Gliniecka
|
Ø Koło języka angielskiego kl. VIII:
|
J. Zamczyk
|
Ø Schola
|
A, J. Słubik
|
Ø Hajdasz
|
|
·
Udział w akcjach
charytatywnych, wolontariat w szkole:
Ø Zbiórka karmy dla schroniska dla zwierząt;
Ø Porządki przy pomniku w Grudnej;
Ø WOŚP;
Ø Światowy Dzień Osób Niepełnosprawnych;
Ø Inne działania uczniów;
|
nauczyciele/ pedagog/ SU
|
cały rok
|
· Konwencja
Praw Dziecka (pogadanki, gazetka)
|
wychowawcy/ pedagog
|
cały rok/ listopad 2023
|
·
Pogadanki w
klasach:
Ø „Bezpieczne
korzystanie z Internetu”, „Lepsza jakość relacji z rówieśnikami, dorosłymi”, Budowanie świadomości ciała oraz obrazu siebie”,
„Samoakceptacja- jak żyć w zgodzie z sobą samym”, „Kompleksy jak powstają i
jak sobie z nimi radzić?”, „Poczucie własnej wartości- czym jest i jak je
budować?”, „Obniżenie
lęku, frustracji, agresji, nieśmiałości”, motywacja do nauki, hejtowanie i
tolerancja; pogadanki wg potrzeb;
|
wychowawcy/ pedagog/ psycholog
|
cały rok
|
·
Pogadanki profilaktyczne
z policjantami, pracownikami PPPP
|
|
cały
rok
|
|
·
Pogadanki na temat palenia
papierosów i jego skutków, zażywania narkotyków i środków psychoaktywnych (w
tym dopalaczy) oraz picia alkoholu.
|
Pedagog/ wychowawcy
|
cały
rok
|
społeczno-
aksjologiczna
|
· Zapoznanie uczniów ze zbiorem zasad i norm
obowiązujących w szkole (w tym z dokumentami szkoły -statut, regulaminy,
procedury związane z egzaminem ósmoklasisty).
|
wszyscy nauczyciele
|
cały
rok
|
· Apele porządkowe- prezentacja swoich pasji uczniowskich
(konkurs całoroczny na najciekawszą pasję)
|
wszyscy nauczyciele/ SU
|
cały
rok
|
· Udział uczniów w konkursach przedmiotowych,
tematycznych na szczeblu szkolnym, powiatowym, rejonowym, wojewódzkim i
ogólnopolskim.
|
dyrektor/ nauczyciele
|
cały
rok
|
· Praca z uczniem kreatywnym. Aktywizowanie ucznia do
samodzielności i innowacyjności podczas pracy lekcji oraz pracy
pozalekcyjnej.
|
wszyscy nauczyciele
|
cały
rok
|
· Udział rodziców w organizowanych przez szkołę
uroczystościach i imprezach.
|
nauczyciele/ rodzice
|
cały
rok
|
· Międzynarodowy Dzień Kropki
|
nauczyciele OP
|
wrzesień
2023
|
· Dzień Przedszkolaka
|
nauczyciele OP
|
wrzesień
2023
|
·
Obchody Światowego Dnia Oszczędzania
|
A.Murawska
|
październik 2023
|
· Dzień Edukacji Narodowej
|
A. Gondek- Sawa/
K. Jakiel/
J. Zamczyk
|
październik 2023
|
·
Pasowanie na ucznia
klasy 1
|
M. Kotwica
|
październik 2023
|
·
Dzień Pluszowego Misia
|
R. Jabłońska
|
listopad 2023
|
·
Uroczystość
środowiskowa „Magiczny wieczór przy choince” – przedstawienie teatralne
|
A, J. Słubik/ E.
Kasprzyk/
J. Szczygieł/
K.
Wielgus/
M.
Gliniecka
|
grudzień 2023
|
·
Konkurs plastyczno-techniczny dla klas 1-3 “Stroik
bożonarodzeniowy”
|
B. Buczek/
A.
Słubik
|
grudzień 2023
|
·
Mikołajki
|
nauczyciele OP
|
grudzień 2023
|
|
·
Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy
|
A.Gondek- Sawa/ K.Jakiel,/ D.Piszczek/ A. Sadowska
|
styczeń 2024
|
·
Dzień Babci i Dziadka
|
nauczyciele OP
|
styczeń 2024
|
·
Bal karnawałowy dla klas I-III i OP
|
nauczyciele OP i klas I-III
|
styczeń 2024
|
·
Powitanie wiosny
|
wychowawcy/ SU/ OP
|
marzec 2024
|
·
Szkolny
konkurs oszczędzania SKO- kl. I-VIII
|
A.Murawska
|
cały
rok
|
·
Szkolny konkurs
plastyczny „Grosz do grosza...”
|
A.Murawska
|
marzec 2024
|
·
Konkurs językowy „Running Dictation”
|
J. Zamczyk
|
marzec 2024
|
·
Pasowanie uczniów
kl. I na czytelnika
|
A.Gondek – Sawa/
R. Jabłońska
|
marzec 2024
|
· Dzień Ziemi - sprzątanie lasu, konkurs przyrodniczy
|
S. Mróz
|
kwiecień
2024
|
· Akcja sadzenia lasu z Nadleśnictwem Lipka
|
A.Gondek-
Sawa/ K. Jakiel/ S. Mróz
|
kwiecień
2024
|
· Dzień Języków obcych
|
J. Zamczyk, R. Jabłońska
|
kwiecień
2024
|
· Master Chef Junior –
konkurs kulinarny
|
K. Jakiel
|
maj 2024
|
·
Dzień Matki
|
E. Kasprzyk/ M. Kotwica
|
maj 2024
|
·
Święta Majowe
|
D. Piszczek
|
maj 2024
|
·
Szkolny konkurs “Pierwsze piątki miesiąca”
|
A.Słubik
|
czerwiec 2024
|
·
Dzień dziecka na
sportowo
|
Wychowawcy klas
|
czerwiec
2024
|
·
“Aktywni z ClassDojo”- konkurs całoroczny dla klas
2-6
|
R. Jabłońska
|
cały rok
|
·
Festyn Rodzinny
|
nauczyciele OP/ Rada Rodziców
|
maj/ czerwiec 2024
|
·
Zakończenie roku sześciolatków
|
K. Stachnik
|
czerwiec 2024
|
·
Uroczystość podsumowania pracy szkoły w roku szkolnym
2023/24- przyznania „Prymusa szkoły” i „Sportowca roku”
|
J. Słubik/
J. Rusinowska/
wychowawcy klas
|
czerwiec 2024
|
|
·
Uroczyste zakończenie roku szkolnego
|
dyrektor /wychowawcy klas
|
czerwiec 2024
|
* Program
wychowawczo-profilaktyczny może ulec modyfikacji w przeciągu roku
VIII. Przewidywane osiągnięcia:
Uczeń:
·
bezpiecznie
i odpowiedzialnie korzysta z Internetu oraz innych urządzeń elektronicznych;
·
prowadzi
zdrowy tryb życia (z uwzględnieniem zdrowia fizycznego i psychicznego);
·
wie,
jak zdrowo się odżywiać;
·
realizuje
obowiązek szkolny;
·
prawidłowo
funkcjonuje w zespole/grupie (ograniczanie agresji);
·
przestrzega
wizerunku ucznia;
·
jest
asertywny i wolny od uzależnień;
·
zachowuje
się kulturalnie;
·
potrafi
zwracać się o pomoc lub sam jej udziela (rozwijanie postaw empatycznych,
eliminowanie zachowań dyskryminacyjnych);
·
rozumie
wartość edukacji, wie, że dzięki nauce może odnieść sukces.
IX. Ewaluacja:
1.
Obserwacja.
2.
Analiza
dokumentacji.
3.
Ankiety.
4.
Sprawozdania
pedagoga i wychowawców klas.
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły
Podstawowej im. Jana Brzechwy
w Radawnicy został pozytywnie
zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną w dniu 14 września 2023 r.
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły
Podstawowej im. Jana Brzechwy
w Radawnicy został zatwierdzony przez
Radę Rodziców w dniu 14 września 2023 r.