TEMAT: BAŚNIOWE KRÓLESTWO
Cele:
- Rozwijanie wyobraźni i kreatywności dzieci;
- Rozwijanie umiejętności współpracy, integracja z rodzicami;
- Kształtowanie empatii dzieci;
- Wdrażanie do pracy zespołowej.
Środki dydaktyczne:
- Bajka pt. „Tęcza” – Małgorzata Karczmarzyk;
- Kukiełki;
- tkaniny i materiały papiernicze w kolorach: żółtym, pomarańczowym, zielonym, czerwonym, niebieskim, fioletowym;
- gotowe elementy z papieru kolorowego;
- listki w kolorach tęczy;
- utwory muzyczne: E. Grieg „Poranek”, C. Saint –
Saëns „Akwarium”, „Dźwięki Natury” –
żaby.
Przebieg:
1) Rodzice z dziećmi przygotowują i ozdabiają
królestwa wcześniej wylosowane (królestwo
mórz, słońca, ognia, łąki);
2) Wybranie w grupach „KRÓLOWEJ”, „KRÓLA”;
3) Obejrzenie spektaklu teatrzyku kukiełek wg treści bajki pt. „Tęcza” M. Karczmarzyk;
4) Krótka rozmowa na temat treści bajki i wyglądu tęczy. Propozycja zabawy inspirowanej jej treścią;
5) Podróż po królestwach, wykonanie
zadań w celu odzyskania zaczarowanych kredek. Wspólna zabawa z
rodzicami.
Zadania do wykonania:
I. Królestwo ognia:
• Zabawa z kostką;
• „Zmęczona biedronka” – relaksacja.
II. Królestwo słońca:
• „Kwiaty rosną” – dzieci
kwiaty (nasiona) leżą na podłodze. W rytmie utworu
„Poranek” promienie słońca budzą nasiona. Te kiełkują,
wyrastają łodyżki, listki i rozkwitają kwiaty. Naśladowanie dźwięku
szelestu kwiatów poruszanych wiatrem: „sz, szu,
szsz”;
• Układanie kwiatów z żółtych figur geometrycznych (koło, trójkąt).
III. Królestwo łąki:
• „Zrywanie kwiatów na łące”
– dzieci zbierają tyle kwiatów ile usłyszą
dźwięków. Przeliczają w dostępnym zakresie;
• Masaż relaksacyjny „żabki” (rodzic – dziecko, dziecko – rodzic).
IV. Królestwo mórz:
• W rytmie utworu „Akwarium” –
taniec z rodzicami - fale, ryby (tak jak podpowiada wyobraźnia).
6) Po odzyskaniu zaczarowanych kredek dzieci w swoich królestwach kolorują tęczę.
7) Krótka ewaluacja: „Podobało mi się…”
OPRACOWAŁA:
Anna WIÓRKOWSKA