Koncepcja
pracy
Szkoły Podstawowej
im.
Jana Brzechwy w Radawnicy
na
lata 2018 - 2023
PODSTAWA
PRAWNA
·
Ustawa z 14 grudnia 2016 r. - Prawo
oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59).
·
Ustawa z 26 stycznia 1982 r. - Karta
Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r. poz. 1189).
·
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej
z 11.08.2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 poz.
1611).
·
Statut szkoły
I.
CHARAKTERYSTYKA SZKOŁY
Szkoła Podstawowa im Jana Brzechwy w
Radawnicy jest niewielką, gminną placówką. Budynek szkoły został oddany do
użytku w latach 2000 – 2004.
W dwukondygnacyjnym złożonym budynku mieści się szkoła podstawowa
oraz oddziały przedszkolne. Dzieci dowożone są autobusami szkolnymi z kilku
okolicznych miejscowości. Do naszej
szkoły uczęszcza 332 uczniów. Oddziały liczą niewielu uczniów, co sprzyja
komfortowi i efektywności nauki. Szkoła częściowo objęta jest monitoringiem.
Wyjście ze szkoły nie jest usytuowane przy ulicy, co zwiększa bezpieczeństwo
dzieci. Teren wokół szkoły jest zagospodarowany i ogrodzony. Prowadzony
jest jednozmianowy system nauki – lekcje rozpoczynają się od godzin
rannych, tj. od godz. 800 do 1420.
Mamy bogato wyposażone klasopracownie, z
nowymi meblami, z dużą ilością pomocy dydaktycznych i środków audiowizualnych.
Klasy przystosowane są do wieku, rozwoju i potrzeb ucznia.
Przedszkole dysponuje przestronnymi, doskonale wyposażonymi salami, pełnymi
zabawek i nowoczesnego sprzętu. Dzieci mają do dyspozycji piękny plac zabaw.
W kuchni przygotowywane są smaczne i tanie
posiłki, które uczniowie spożywają w stołówce. Do dyspozycji uczniów jest
hala gimnastyczna oraz boisko wielofunkcyjne. W czasie przerw uczniowie mogą
spędzać czas na boisku, dziedzińcu szkoły sprzyjającym wypoczynkowi, w arboretum, a młodsi uczniowie mogą korzystać
z placu zabaw.
Lekcje informatyki odbywają się w dwóch
pracowniach komputerowych, wyposażonych w nowy sprzęt. Szkoła
dysponuje własną serwerownią, dzięki czemu w całym budynku jest dostęp do
Internetu i wifi.
Dzieci mogą rozwijać swoje zainteresowania w
ramach zajęć pozalekcyjnych i kół
przedmiotowych. Organizowane są lekcje ekologiczne w terenie, wycieczki
krajoznawcze i edukacyjne.
W szkole funkcjonuje Małe Muzeum Radawnicy i
Jej Okolic oraz Małe Arboretum.
Zapewniona jest opieka pedagoga
szkolnego.
Uczniowie mogą korzystać
z biblioteki szkolnej, zaopatrzonej w komplety lektur i na bieżąco
uzupełniany księgozbiór. W budynku naszej szkoły siedzibę ma także Gminna
Biblioteka Publiczna, co ułatwia rozwijanie czytelnictwa wśród uczniów.
Nasi uczniowie biorą udział w licznych
konkursach szkolnych i pozaszkolnych, w spotkaniach z ciekawymi ludźmi, w
wycieczkach po najbliższej okolicy i tych dalszych, do Torunia, Biskupina,
Gdańska. Staramy się przygotować naszych uczniów do godnego i aktywnego życia w
tak szybko zmieniającym się świecie. Próbujemy także wyrównywać różnice między
wsią i miastem,
chcemy, aby nasi uczniowie godnie reprezentowali naszą szkołę na dalszych
etapach kształcenia.
Szkoła Podstawowa im. Jana Brzechwy w
Radawnicy jest szkołą przyszłości z zachowaniem swojej bogatej i chlubnej
historii i tradycji.
II. MOCNE
STRONY PRACY SZKOŁY W ROKU SZKOLNYM 2018/2019.
1.
Baza materialna.
· Dobre
wyposażenie szkoły w pomoce naukowe, sprzęt i oprogramowanie w zakresie TIK
(laptopy, tablice interaktywne, projektory, sieć wifi, dobrze wyposażone sale
edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, dwie pracownie informatyczne);
·
Dobrze
wyposażona sala gimnastyczna, zaplecze sportowe, boisko wielofunkcyjne, plac
zabaw, biblioteka, sala zajęć specjalistycznych, Małe Muzeum Radawnicy i Jej Okolic,
arboretum;
·
Stołówka
oraz świetlica szkolna;
2. Oferta edukacyjna.
·
Nauka
języków obcych: języka angielskiego oraz języka niemieckiego;
·
Dobre
wyniki nauczania potwierdzone wynikami egzaminów zewnętrznych;
·
Oferta
zajęć pozalekcyjnych uwzględniających potrzeby i zainteresowania uczniów;
·
Aktywna,
profesjonalnie prowadzona strona internetowa;
·
E-dziennik
oraz e-biblio;
·
Organizacja
imprez dla środowiska lokalnego (Magiczny Wieczór przy Choince, Dzień babci i
Dziadka, Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych i in.);
·
Organizacja
projektów edukacyjnych, prowadzenie innowacji pedagogicznych, działalność
charytatywna;
·
Udział
w konkursach szkolnych i pozaszkolnych, a także w rywalizacji sportowej;
·
Profesjonalnie
prowadzona pomoc psychologiczno – pedagogiczna;
3.
Kadra pedagogiczna.
·
Wysokie
kompetencje zawodowe;
·
Umiejętność
rozwiązywania problemów wychowawczych;
·
Przygotowanie
do realizacji programów profilaktycznych oraz pomocy psychologiczno - pedagogicznej;
·
Zaangażowanie
w realizację wielu projektów na rzecz społeczności lokalnej;
·
Kreatywność,
innowacyjność, zaangażowanie w pracę;
4.
Organizacja pracy.
·
jednozmianowość,
·
plan
lekcji zgodny z higieną pracy,
·
dobra
organizacja zastępstw,
·
brak
anonimowości uczniów – mała liczba uczniów,
·
dobre
kontakty interpersonalne,
·
bezpieczeństwo
uczniów (dyżury nauczycieli, opieka w świetlicy),
·
organizacja
dużej ilości zajęć pozalekcyjnych dla dzieci, rozwijających ich
zainteresowania i pasje, jak
również zajęć dla uczniów potrzebujących wsparcia.
III.
OCZEKIWANIA
UCZNIÓW, NAUCZYCIELI I RODZICÓW NA PODSTAWIE
DIAGNOZY POTRZEB.
·
Odciążenie
uczniów poprzez zaniechanie zadawania prac domowych bez ich uzasadnienia.
·
Podjęcie
działań rozwijających w większym
zakresie pasje i zainteresowania
uczniów.
·
Dobre
przygotowanie uczniów do dalszego kształcenia.
·
Propagowanie
wśród dzieci zdrowego stylu życia i odżywiania.
·
Położenie
większego nacisku na profilaktykę i walkę z uzależnieniami.
·
Wykorzystywanie
nowoczesnych metod i środków kształcenia.
IV.
WIZJA I MISJA SZKOŁY
Szkoła zapewnia uczniom możliwości pełnego
rozwoju intelektualnego, fizycznego, moralnego i emocjonalnego przy
przestrzeganiu poszanowania ich godności osobistej oraz
wolności wyznania i światopoglądu.
1. Wizja oddziału
przedszkolnego.
Oddziały
przedszkolne przyjazne dziecku i jego rodzicom, dające możliwość
samorealizacji, kreatywnego myślenia, poszanowania godności własnej i innych,
zapewniające poczucie bezpieczeństwa, stwarzające warunki do wszechstronnego
rozwoju dziecka na miarę jego indywidualnych możliwości. To także oddziały,
dzięki którym dzieci zdobywają wiedzę i umiejętności
pozwalające sprostać wymaganiom stawianym w szkole i w dorosłym życiu. W procesie edukacji
wdrażające innowacje pedagogiczne, programy własne i adoptowane projekty
edukacyjne.
Misja
oddziału przedszkolnego.
Celem misji jest zapewnienie wszystkim
wychowankom wszechstronnego, bezpiecznego
rozwoju, przygotowanie dzieci do
przeżywania sukcesu i radzenia sobie z porażkami.
2. Wizja szkoły
podstawowej.
Szkoła
dostosowana do zmian cywilizacyjnych, w nowoczesny sposób przygotowująca dzieci
i młodzież do wyzwań, jakie stawia dorosłość. Placówka osiąga wysokie wyniki w
zakresie nauczania, wychowania i opieki, kształtuje postawy patriotyczne,
prozdrowotne, ekologiczne, realizuje edukację informatyczną oraz językową,
stymuluje wszechstronny rozwój ucznia, skutecznie przeciwdziała patologiom
społecznym, oferuje uczniowi atrakcyjne metody nauki, rozwija jego zainteresowania
oraz zachęca go do przyjmowania aktywnych i twórczych postaw. Rozwija
wrażliwość na potrzeby innych ludzi oraz angażuje do czynnej, dobrowolnej i
bezinteresownej pomocy innym w ramach wolontariatu.
Misja szkoły podstawowej.
Celem
misji szkoły jest solidne przygotowanie uczniów do dalszej nauki i życia w
dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości XXI wieku. Dążymy do tego, aby
placówka cieszyła się uznaniem środowiska lokalnego i zaufaniem rodziców, a jej
pracownicy mieli satysfakcję z wykonywanej pracy.
V.
MODEL UCZNIA I ABSOLWENTA
1. Absolwent
oddziału przedszkolnego przy Szkole Podstawowej im. Jana Brzechwy
w Radawnicy
·
jest otwarty i tolerancyjny, życzliwie
nastawiony do świata i ludzi,
·
jest wyposażony w wiedzę i umiejętności
dostosowane do swoich możliwości oraz
odpowiednio przygotowany
do wypełniania obowiązku szkolnego,
·
jest aktywny, dociekliwy i kreatywny,
·
zna swoje miejsce w świecie,
·
zna symbole narodowe i je szanuje,
·
zna swoje zalety i mocne strony,
·
akceptuje siebie i innych,
·
umie komunikować się z rówieśnikami i
dorosłymi,
·
umie obcować ze sztuką,
·
umie być odpowiedzialnym za pielęgnowanie
i zachowanie środowiska naturalnego,
·
umie okazać pomoc słabszym, niepełnosprawnym.
2. Uczeń Szkoły Podstawowej im. Jana
Brzechwy w Radawnicy:
·
sumiennie wypełnia obowiązki szkolne -
jest przygotowany do lekcji, czyni postępy w nauce,
·
wykorzystuje twórczo czas pracy na lekcji,
·
reaguje na wszelkie dostrzeżone przejawy
zła,
·
jest życzliwy i otwarty w stosunku do
otoczenia,
·
jest uczciwy wobec nauczycieli oraz
rówieśników,
·
jest kulturalny, szanuje godność osobistą,
własną i innych osób,
·
szanuje mienie szkolne, pomoce naukowe
wykorzystuje zgodnie z przeznaczeniem,
·
dba o porządek na terenie szkoły,
·
angażuje się w życie klasy i szkoły oraz
środowiska lokalnego,
·
zna i stosuje normy społeczne,
·
wykazuje się godną postawą obywatelską i
przestrzega prawa,
·
jest tolerancyjny wobec postaw i zachowań
innych osób,
·
prowadzi zdrowy styl życia i odżywiania.
3. Absolwent
Szkoły Podstawowej im. Jana Brzechwy w Radawnicy
·
jest dobrze przygotowany do nauki w szkole
ponadpodstawowej,
·
posiada uporządkowaną wiedzę i określony
system wartości, wśród których
najistotniejsze są
prawda, uczciwość, szacunek, tolerancja, przyjaźń i odpowiedzialność,
·
posiada umiejętność praktycznego
zastosowania wiedzy w codziennym życiu oraz stara się rozwiązywać wszelkie
problemy w sposób twórczy,
·
jest otwarty na innych oraz na zmiany we
współczesnym świecie,
·
potrafi współpracować w grupie,
·
jest odpowiedzialny za siebie, innych oraz
za wybory, których dokonuje,
·
odznacza się postawą patriotyczną i
obywatelską, zna i szanuje polskie dziedzictwo, jest otwarty na europejskie i
światowe wartości kultury,
·
podejmuje rozważne decyzje, potrafi
krytycznie oceniać swoje możliwości,
·
charakteryzuje się wysoką kulturą
osobistą,
·
pracuje nad własnym rozwojem osobowym,
posiada nawyk stałego uczenia się, rozwija swoje zdolności, pasje i
zainteresowania,
·
jest wytrwały w dążeniu do celu i
przygotowany do życia w społeczeństwie,
·
kieruje się szacunkiem w relacjach z
innymi, szanuje i dostrzega ich pracę,
·
działa i funkcjonuje na bazie
obowiązujących norm,
·
przyjmuje odpowiedzialność za swoją dalszą
naukę,
·
sprawnie komunikuje się w języku polskim,
korzysta ze źródeł książkowych oraz multimedialnych,
swobodnie wyraża swoje myśli i przeżycia,
·
uczy się chętnie języków obcych i potrafi
się nimi posługiwać,
·
rozwiązuje konflikty w sposób
negocjacyjny,
·
zna i przestrzega prawa swoje i innych,
·
dba o bezpieczeństwo własne i innych,
·
jest kreatywny, potrafi korzystać z
różnych źródeł informacji,
·
posiada świadomość prozdrowotną i
proekologiczną,
·
jest przygotowany do radzenia sobie na
rynku pracy.
VI.
PLAN DZIAŁAŃ SZKOŁY
1.
Dydaktyka.
Zakładane cele mające poprawić efekty
kształcenia i wyniki sprawdzianów
zewnętrznych:
1)
organizowanie różnorodnych zajęć
dodatkowych i wyrównawczych,
2)
włączanie uczniów w realizację projektów
edukacyjnych, innowacji pedagogicznych,
3)
udział uczniów w konkursach na różnych
szczeblach,
4)
promowanie i wspieranie uczniów
uzdolnionych,
5)
organizowanie pomocy uczniom o specjalnych
potrzebach edukacyjnych,
6)
systematyczne badanie i analizowanie
efektów kształcenia i osiągnięć uczniów,
7)
sumienne przygotowywanie uczniów do
sprawdzianów zewnętrznych,
Podejmowane na bieżąco
działania:
1)
monitorowanie realizacji podstawy
programowej,
2)
analiza i weryfikacja szkolnych programów
nauczania,
3)
analizowanie wyników sprawdzianów
zewnętrznych,
4)
podnoszenie kwalifikacji kadry
pedagogicznej, doskonalenie warsztatu i metod pracy, dzielenie się zdobytą
wiedzą przez nauczycieli,
5)
przejawianie inicjatyw dotyczących atrakcyjności i
efektywności prowadzonych zajęć,
6)
zachęcanie uczniów do udziału w konkursach
i zawodach,
7)
indywidualne podejście do nauczania i
ucznia,
8)
regularne doposażanie klasopracowni
zgodnie ze zmieniającymi się tendencjami w edukacji i nowoczesnymi
technologiami.
2.
Działalność opiekuńczo-wychowawcza.
Zakładane cele mające
poprawić efekty działalności opiekuńczo-wychowawczej:
1)
kształtowanie postaw prospołecznych, obywatelskich
i patriotycznych,
2)
propagowanie zdrowego stylu życia, kultury
fizycznej i działań proekologicznych,
3)
eliminowanie przejawów agresji i przemocy,
a także innych patologii będących przyczyną niepowodzeń wychowawczych,
4)
udzielanie wsparcia uczniom i rodzicom w
rozwiązywaniu problemów.
Podejmowane na bieżąco
działania:
1) opracowanie
i ewaluacja Programu Profilaktyczno -Wychowawczego w każdym roku
szkolnym,
2) diagnoza
sytuacji wychowawczej uczniów,
3) organizowanie
akademii i uroczystości szkolnych,
4) organizowanie
wycieczek, wyjazdów o charakterze
turystycznym, krajoznawczym, sportowym,
5) organizowanie
spotkań i spektakli profilaktycznych,
6) udział
uczniów w akcjach charytatywnych, wolontariacie,
7) poszerzanie
wiedzy pedagogicznej rodziców w przypadku
problemów,
8) stała
współpraca z instytucjami wspomagającymi oddziaływania wychowawcze
i społeczne szkoły,
9) konsekwentne
przestrzeganie wypracowanych procedur postępowania w określonych sytuacjach,
10) stałe
monitorowanie sytuacji wychowawczej w szkole.
3. Budowanie
pozytywnego klimatu w placówce; funkcjonowanie szkoły w
środowisku lokalnym.
Zakładane cele w zakresie budowania
pozytywnego klimatu w placówce i
funkcjonowania szkoły w środowisku lokalnym:
1)
budowanie właściwych relacji między uczniami, między uczniami i
nauczycielami
oraz między rodzicami i nauczycielami,
2)
dbanie o właściwe relacje między członkami Rady Pedagogicznej oraz
pracownikami szkoły,
3)
tworzenie pozytywnego wizerunku szkoły w środowisku lokalnym.
Podejmowane na bieżąco działania:
1)
kontynuacja działań sprzyjających integracji kadry pedagogicznej i
niepedagogicznej,
2)
konsekwencja w stawianiu uczniom wymagań zgodnych z regulaminami i
statutem szkoły,
3)
wpajanie uczniom zasad dobrego wychowania i kulturalnego zachowania,
4)
włączanie się szkoły w lokalne działania o charakterze kulturalnym i
patriotycznym,
5)
analiza postrzegania szkoły przez środowisko lokalne - ankiety, wywiady
z rodzicami czy partnerami szkoły.
6) uwzględnianie propozycji rodziców w
planowaniu oddziaływań wychowawczych,
7) angażowanie rodziców w życie, współpraca w
realizacji działań podejmowanych przez szkołę. Szkoły
VII.
MONITORING REALIZACJI PLANU DZIAŁAŃ
Wnioski z nadzoru pedagogicznego,
prowadzona obserwacja i ewaluacja wybranych obszarów służyć będą jako baza do
oceny i ewentualnej modyfikacji procesów zachodzących w szkole oraz ich
planowania w przyszłości.
Ogólne zasady monitorowania realizacji
działań ujętych w koncepcji to:
1)
obserwacja zajęć prowadzonych przez nauczycieli,
2)
kontrola realizacji podstawy programowej,
3)
stała analiza efektów kształcenia,
4)
stała analiza sytuacji wychowawczej,
5)
obserwacja imprez i uroczystości szkolnych,
6)
kontrola realizacji powierzonych zadań bieżących,
7)
okresowa kontrola dokumentacji szkolnej.
Zatwierdzono na
posiedzeniu Rady Pedagogicznej
w dniu 26 sierpnia 2019 roku